Busstation Amsterdam Centraal
Het opschonen van het Voorplein van het station Amsterdam Centraal is een voorwaarde voor een nieuwe start van het Stationseiland. Hierdoor ontstaat een nieuwe entree tot de stad en een aangenaam vertrek eruit. Om dit te bereiken, is gezocht naar een alternatieve locatie voor de diverse bushaltes op en rond het Voorplein. Een ogenschijnlijk voor de hand liggende oplossing is gevonden aan de IJ-zijde van het Centraal Station. Door de bussen letterlijk en figuurlijk op een gelijkwaardig niveau met de treinen te plaatsen, wordt een hechter OV-knooppunt gecreëerd. Het busstation is zo een logische uitbreiding van het Centraal Station.
OV-knooppunt
Met de realisatie van de Noord/Zuidlijn is aan de IJ-zijde een directe overstaprelatie tussen bus en metro gemaakt. Om het busstation op niveau +1 goed voor passagiers te ontsluiten en een minimale hoeveelheid oppervlakte aan het Stationseiland toe te voegen (en van het IJ af te halen), is het noodzakelijk de De Ruijterkade aan de IJ-zijde van het Centraal Station ondergronds te brengen. Hierdoor wordt bovendien de relatie stad-station-IJ geoptimaliseerd. In het verlengde van de passagierstunnels onder het Centraal Station ontstaan nieuwe stationsentrees en een nieuwe stationshal aan het IJ. Het waterverkeer aan de IJ-zijde zal nu onderdeel uit gaan maken van het OV-knooppunt. Zo ontstaat in Amsterdam een uniek OV-knooppunt waarin (bijna) alle vervoersvormen zijn vertegenwoordigd.
Beschutting
Het nieuwe stationscomplex zal gecompleteerd worden met een vierde stationskap die voor het grootste gedeelte met glas bekleed wordt en de traditie van de bestaande kappen doorzet. Deze stationskap zal niet alleen beschutting bieden aan de wachtende buspassagiers, maar ook aan de voorrijdpleinen van de nieuwe stationshal, de tunnelmonden en een deel van de kade. Doordat de kap tot op de kade doorloopt, zal zij het waterverkeer meer aan het station binden. Daarnaast zal de nieuwe stationskap een herkenningspunt vormen langs de IJ-oevers en een nieuwe, grootse entree tot de stad worden voor diverse reizigers.
Oplevering | 2015 |
Opdrachtgever | Gemeente Amsterdam |
Constructeur | Versteeg Utrecht BV |
Fotograaf | Jannes Linders |